Εκτύπωση
Εμφανίσεις: 2039

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ (1η Απριλίου 2018)

«Η εις Ιερουσαλήμ είσοδος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού»

 

Η Κυριακή αυτή της Μεγάλης Εβδομάδας ονομάζεται έτσι, γιατί «μετά Βαΐων και κλάδων» έγινε η υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα.

Ο Χριστός μπαίνει στην πόλη χωρίς την βασιλική πολυτέλεια, καθισμένος «επί πώλου όνου», ενώ ο κόσμος και τα μικρά παιδιά, σε μια ατμόσφαιρα χαράς και αγαλλιάσεως, βγήκαν στους δρόμους για να Τον προϋπαντήσουν με ζωηρούς αλαλαγμούς και κρατούν βάγια των φοινίκων.

«Ωσαννά τω Υιώ Δαβίδ, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ!».

Έτσι εκπληρώθηκε η προφητεία του Δαβίδ «εκ στόματος νηπίων και θηλαζόντων κατηρτίσω αίνον».

 

ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΜΝΟ

 

Την Κυριακή των Βαΐων, σε όλες τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως ετελέσθη Θεία Λειτουργία, ενώ ο Μητροπολίτης μας κ.κ.Παΐσιος τέλεσε την Θεία Λειτουργία στον Ιερό Καθεδρικό Ναό Παναγίας Κεχαριτωμένης Χώρας Καλύμνου.

Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μητροπολίτης μας, ο οποίος τόνισε τα εξής:

 

«Αγαπητοί μου  αδελφοί,

Μεγαλειώδης υποδοχή και μάλιστα αυθόρμητος, χωρίς καμία προπαρασκευή και οργάνωση, επεφύλαξε  ο λαός του Ισραήλ, στη σημερινή εορτή της βασιλικής του Χριστού εισόδου στην επίγειο Ιερουσαλήμ, στην Πόλη των Πόλεων.

Η μεγαλειώδης αυτή υποδοχή του Κυρίου επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο και φανερώνει την συνέχεια αυτής της μεγάλης εορτής, και είναι μία και η αυτή, διότι ο Κύριος των κυριευόντων και Βασιλεύς των βασιλευόντων είναι χθές και σήμερα ο αυτός και εις τους αιώνας.

Ο Θεάνθρωπος Ιησούς, ο υιός της Παρθένου Μαρίας, έμεινε ασυγκίνητος από τις ενθουσιώδεις εκδηλώσεις του λαού και τούτο γιατί γνώριζε ότι αυτές οι εκδηλώσεις του λαού ήταν προσωρινές, ήταν παροδικές. Δεν ήταν ενδόμυχες και δεν είχαν βαθειά και φωτισμένη πίστη.

Ο Υιός και Λόγος του Θεού γνώριζε ότι , «ο λαός ούτος τοις χείλεσι με τιμά, η δε καρδία αυτού πόρρω απέχει», και ότι αυτός ο λαός πού σήμερα ζητωκραυγάζει το «ωσαννά ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του  Ισραήλ», σείοντες τα βάϊα των φοινίκων, μετά από τέσσαρες ημέρες, θα  φωνάζει – εν φωναίς αλαλαγμού - «άρον, άρον σταύρωσον αυτόν».

Η σημερινή όμως θριαμβευτική είσοδος του Κυρίου στην επίγειο Ιερουσαλήμ, είναι προπαρασκευαστική, είναι τύπος και εικόνα και προτύπωση της μελλούσης του Χριστού παρουσίας, όταν θα έλθει ο  Κύριος τότε, όχι καθήμενος επί πώλου όνου, πραΰς και σώζων, αλλά επί θρόνου δόξης και ως κριτής δίκαιος.

Εκείνος, ο των όλων Κύριος, ο Μονογενής Υιός του Θεού ήλθε αυτεπάγγελτος, εξ ουρανού, άπαξ δια παντός, από άπειρο προς τον πεπτωκότα άνθρωπο αγάπη, δια να συνδιαλλαγεί μετΆ αυτού και να τον οδηγήσει ξανά στην αιώνιο βασιλεία, στη βασιλεία του Θεού, που δεν είναι βρώση και πόση, αλλά δικαιοσύνη και άσκηση και αγιασμός.

Ο κατΆ εικόνα Θεού, ο άνθρωπος της τότε εποχής, αλλά της σημερινής εποχής, αντί να ακούσει τον λόγο του Κυρίου και να αποβάλει τον παλαιό άνθρωπο, τον φθειρόμενο από την απάτη και την επιθυμία του Διαβόλου και να σωθεί, του ανταπέδωκε «αντί του μάννα χολή, αντί του ύδατος όξος», και όπως λέγει στο Αντίφωνο της ακολουθίας των Παθών «αντί του αγαπάν με σταυρόν με προσηλώσατε».

Αυτή είναι η έννοια, η αιτία και ο σκοπός της σημερινής εορτής, που απΆ άκρου ως άκρον της οικουμένης εορτάζει η επί γής στρατευομένη του Χριστού Εκκλησία, και εμείς οι πιστοί σείοντες σήμερα, αυτή την αγία ημέρα, τα βάϊα των  φοινίκων, ως εκείνοι οι παίδες, αναφωνούμε το «Ωσαννά τω Υιώ Δαβίδ, ευλογημένος ο ερχόμενος ο βασιλεύς του νέου Ισραήλ».

Διαρκώς, άρα, εισέρχεται ο Κύριος στην νέα Ιερουσαλήμ, που είναι η Εκκλησία αυτού, πραΰς και σώζων, για να απαλλάξει τον άνθρωπο από την αμαρτία και τον αιώνιο θάνατο και να αναδείξει τον άνθρωπο, που δέχθηκε και πίστεψε άξιο πολίτη της ουρανίου βασιλείας του.

«Ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω, εάν τις ακούση της φωνής μου και ανοίξη την θύραν, εισελεύσομαι προς αυτόν και δειπνήσω μετΆ αυτού και αυτός μετΆ εμού».

Η ζωή του ανθρώπου εδώ στην γη είναι προετοιμασία και προπαρασκευή για την μέλλουσα ζωή, και  επομένως ο άνθρωπος της κάθε εποχής, πρέπει να εργάζεται και να πράττει έργα αρετής, έργα αγάπης, έργα δικαιοσύνης, έργα  ευάρεστα στον  Θεό. Κάθε ημέρα και ώρα που περνά είναι πολύτιμος για κάθε έναν άνθρωπο, και τούτο γιατί, εάν κάνει κανείς καλή χρήση του χρόνου και εργάζεται και πράττει το αγαθό, τότε γίνεται κληρονόμος της αιωνίου βασιλείας.

Εάν όμως ο άνθρωπος κάνει κακή χρήση του χρόνου και εργάζεται και διαπράττει το κακό αντί του καλού, τότε ζημιώνεται και χάνει την βασιλεία των ουρανών και πίπτει στην απώλεια και θα θλίβεται στα  δεινά της αιωνίου κολάσεως.

Ανάγκη, λοιπόν, για τον άνθρωπο της κάθε εποχής είναι, προκειμένου η ψυχή του να βρεί ανάπαυση, αγαλλίαση και σωτηρία στην άνω Ιερουσαλήμ, να αγωνίζεται τον αγώνα τον καλό, να αγωνίζεται πνευματικά, και μάλιστα, να βιάζει τον εαυτό του, μήπως έλθει αιφνίδιος ο θάνατος και τότε θα μείνει έξω του νυμφώνα του Χριστού.

Βία για τον άνθρωπο νοείται η πνευματική αυτού εργασία, η οποία είναι διπλή, εσωτερική  και εξωτερική, γιατί διπλά είναι τα εμπόδια που κωλύουν τον άνθρωπο να εισέλθει στην βασιλεία των ουρανών· πρώτα τα εσωτερικά πάθη και οι κακίες και οι  επιθυμίες του κόσμου τούτου και οι οποίες είναι πολλές και διάφορες και δεύτερο τα εξωτερικά εμπόδια πού  προέρχονται από τις ψευδείς διδασκαλίες, θεωρίες και πράξεις εκείνων που δεν πιστεύουν, ότι ο Ιησούς είναι ο σωτήρας του κόσμου.

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Ας σκεφθούμε και εμείς κάπως βαθύτερα το γεγονός αυτό. Τήν Κυριακή των Βαΐων βρισκόμαστε στην  αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι καμπάνες των ναών και εφέτος θα κτυπήσουν πένθιμα και θα μας  καλέσουν να παρακολουθήσουμε τις ιερές ακολουθίες.

Εάν θέλουμε την σωτηρία της ψυχής μας και επιθυμούμε να κληρονομήσουμε την ¶νω Ιερουσαλήμ, την βασιλεία των ουρανών, οφείλουμε μετά πολλής προθυμίας και αγάπης να προετοιμάζουμε τους εαυτούς μας με καλά έργα και ενάρετες πράξεις, να καθαρίσουμε και να αγιάσουμε την ταλαιπωρημένη ψυχή μας με ειλικρινή μετάνοια και καθαρή εξομολόγηση, και αληθινή ταπείνωση και τότε με καθαρή ψυχή να προσέλθουμε μετά φόβου Θεού πίστεως και αγάπης να κοινωνήσουμε των αχράντων μυστηρίων.

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Αυτές τις άγιες ημέρες που έρχονται ας δείξουμε και εμείς προς τον Ερχόμενο Κύριο ότι είμαστε αληθινοί Ορθόδοξοι χριστιανοί με την πίστη μας, με την ευλάβειά μας, και με έργα αγάπης, φιλανθρωπίας και αλληλεγγύης προς τους ενδεείς αδελφούς μας.

Αυτά ζητά από εμάς ο χθές και σήμερα και εις τους  αιώνας, «ο επί πώλου όνου καθεσθήναι καταδεξάμενος», «Κύριος, των κυριευόντων και Βασιλεύς των βασιλευόντων».

Ας ταπεινωθούμε και ας πλύνουμε και εμείς νοερώς τα πόδια του Κυρίου μας, με τα δάκρυα της  μετανοίας μας, ως η Μαρία δια του πολυτίμου μύρου του σεβασμού μας προς το ¶γιο Πρόσωπό Του και ας ποιήσουμε και εμείς δείπνο, ως ο λεπρός Σίμων, δίνοντας ελεημοσύνη προς τους πτωχούς και τούτο διότι όπως λέγει ο Κύριος, «η ελεημοσύνη» καλύπτει πλήθος αμαρτιών».

Αυτά πάντα πράττοντες και ποιούντες, θα γίνουμε και εμείς άξιοι πολίτες της άνω Ιερουσαλήμ, της βασιλείας των ουρανών ψάλλοντες και λέγοντες με αγαλλίαση ψυχής: «ευλογημένος ο ερχόμενος ο βασιλεύς  του Ισραήλ».

Με τον Μητροπολίτη μας λειτούργησαν ο παν. Αρχιμ. Συνέσιος Φράγκος και ο πρωτ. Αμφιλόχιος Σακαλλέρος, Αρχιερατικός Επίτροπος, ενώ τα αναλόγια πλαισίωσαν ο Πρωτοψάλτης του καθεδρικού Ι.Ναού Παναγίας Κεχαριτωμένης Χώρας άρχων της Μ.Χ.Ε. κ. Γεώργιος Χατζηθεοδώρου και ο λαμπαδάριος Σταύρος Ζωγράφος, με τους υπόλοιπους ιεροψάλτες.

  

 

Μετά την Θεία Λειτουργία έγινε επιμνημόσυνη δέηση στην προτομή του π. Μιχαήλ Τσουγκράνη, πρωτοστάτη της αντίστασης, γνωστού ως Πετροπόλεμου των Καλυμνίων γυναικών ενάντια στην προσπάθεια των Ιταλών κατακτητών να επιβάλλουν νέο καθεστώς στην Εκκλησία της Δωδεκανήσου το 1935.

Παρέστησαν ο Μητροπολίτης μας κ.κ. Πασιος, ο Δήμαρχος κ.Ι.Γαλουζής, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Μ.Αγαπητός, οι αντιδήμαρχοι Μικές Ρήγας, Γ.Ψαράς, περιφερειακοί σύμβουλοι κ.κ. Κ.Σταυλάς και Μιχ.Μπούκης,  Ι.Μαστροκούκος, Εμμ.Μουσελής, Δημ. Διακομιχάλης, Σεμίραμις Ψαρομπά, ο Καλύμνιος Δήμαρχος του Tarpon Springs USA κ.Χρυσ.Αλαχούζος , εκπρόσωποι Στρατιωτικών Αρχών, Λιμενικού Σώματος καί όλες οι Αρχές του νησιού καί πλήθος κόσμου. Τιμές απέδωσε η Δημ. Φιλαρμονική μας.

Ομιλητής ο Δντής του 1ου Δημ. Σχολείου Χώρας Καλύμνου κ. Νομικός Κόκκινος, ο οποίος έκανε αναφορά στον Πετροπόλεμο του 1935, και εξήρε την προσφορά του παπα-Τσουγκράνη και των άλλων Κληρικών της Καλύμνου, καθώς και τον νέο εθνομάρτυρα Εμμανουήλ Καζώνη.

 

 

 

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΤΡΟΠΟΛΕΜΟ

 

 

 

ΣΤΗΝ  ΛΕΡΟ

Ο Θεοφ. Επίσκοπος Στρατονικείας κ. Στέφανος, την Κυριακή των Βαΐων, τέλεσε την Θεία Λειτουργία  στον Ιερό Ναό Θείας Μεταμορφώσεως Σωτήρος Χριστού Λέρου, συμπαραστατουμένου υπό του εφημερίου πρωτ. Νικοδήμου Φωκά, αρχιερατικού επιτρόπου εν Λέρω.

Τον θείο λόγο κήρυξε ο Θεοφιλέστατος, ο οποίος ομίλησε καταλλήλως.

ΛΙΓΑ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟΝ Ι.ΝΑΟ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ: 

 

 

 

 

 

Χαρακτηριστικό έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των Εκκλησιών με βάγια, ενώ μετά τη λειτουργία οι ιερείς ευλογούν και δίνουν στους πιστούς σταυρούς από βάγια και μικρά κλαδάκια ελιάς, τα οποία φυλάττουμε στα σπίτια μας, στα εικονίσματα, ή οπουδήποτε αλλού, για ευλογία.

Την Κυριακή των Βαΐων είναι έθιμο να τρώμε ψάρι.

 

Οι Ναοί, από το μεσημέρι της Κυριακής, παίρνουν πένθιμη όψη, όπου επικρατεί, κατά το Πατινιώτικο τυπικό, το βυσσινί χρώμα (Αίμα Χριστού). Το βυσσινί, σύμβολο πένθους, κυριαρχεί παντού. Πένθος και σεβασμός προς τον «Ερχόμενον».

 

 

Επιμέλεια-Φωτογραφίες-Βίντεο:  Γεώργιος Ι. Χρυσούλης, γραμματεύς Ιεράς Μητροπόλεως