Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΠΑΘΩΝ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ 2016

 

«Μεγάλη Εβδομάδα» ή «Εβδομάδα των Παθών», ονομάζεται κατά το χριστιανικό εορτολόγιο η τελευταία εβδομάδα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής.

Αρχίζει από την Κυριακή των Βαΐων και τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο και είναι αφιερωμένη στα ¶για Πάθη του Ιησού Χριστού.

Η εβδομάδα πριν το Πάσχα ονομάστηκε Μεγάλη από τους πρώτους κιόλας χριστιανικούς αιώνες κι αυτό γιατί, όπως μας εξηγεί ο ¶γιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, μεγάλα και κοσμοσωτήρια γεγονότα συνέβησαν στη διάρκειά της. Κέντρο αυτών των γεγονότων είναι βεβαίως τα άγια και άχραντα Πάθη, η θεόσωμη Ταφή και η ένδοξη Ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ – «ΜΕΓΑΛΟΒΔΟΜΑΔΟ ΚΑΙ ΠΑΣΧΑ ΣΤΗ ΛΕΡΟ»:

 

 

 ΔΕΙΤΕ ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ – «ΜΕΓΑΛΟΒΔΟΜΑΔΟ ΚΑΙ ΠΑΣΧΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΜΝΟ»:

 

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ (24 Απριλίου 2016)

«Η εις Ιερουσαλήμ είσοδος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού»

Η Κυριακή αυτή της Μεγάλης Εβδομάδας ονομάζεται έτσι, γιατί «μετά Βαΐων και κλάδων» έγινε η υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Ο Χριστός μπαίνει στην πόλη χωρίς την βασιλική πολυτέλεια, καθισμένος επί πώλου όνου, ενώ ο κόσμος και τα μικρά παιδιά, σε μια ατμόσφαιρα χαράς και αγαλλιάσεως, βγήκαν στους δρόμους για να Τον προϋπαντήσουν με ζωηρούς αλαλαγμούς και κρατούν βάγια των φοινίκων. «Ωσαννά τω Υιώ Δαβίδ, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ!». Έτσι εκπληρώθηκε η προφητεία του Δαβίδ «εκ στόματος νηπίων και θηλαζόντων κατηρτίσω αίνον».

Την Κυριακή των Βαΐων, σε όλες τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως ετελέσθη Θεία Λειτουργία.

Ο Μητροπολίτης στον θείο λόγο θα τονίσει για την σημερινή ημέρα:

"Έρχεται σήμερα ο Αγαθός και Δίκαιος στην αγία Πόλη Σιών, Εκείνος που θα σώσει το ανθρώπινο γένος από την πλάνη, από την φθορά, από την αμαρτία, καθότι δια της αμαρτίας εισήλθε ο θάνατος στον κόσμο, ο θάνατος ο πνευματικός, που είναι ο χωρισμός του ανθρώπου από τον Πλάστη και Δημιουργό.

Έρχεται σήμερα, Πράος, Ταπεινός, χωρίς επίδειξη, καθισμένος επάνω σΆ ένα αθώο πουλαράκι, ο Ένας, ο Μόνος, ο ¶γιος, της Ειρήνης ο Θεός. Εισέρχεται σήμερα στα Ιεροσόλυμα, για να πληρωθεί η προφητεία, να τελεστεί, εκεί στην πόλη των ονείρων, του Ισραήλ, το θέατρο της μεγαλύτερης πάλης από όσες είδε ποτέ ο κόσμος.

Έρχεται εκεί ο Υιός της Παρθένου Μαρίας, γιατί εκεί, το σκοτάδι θα κτυπήσει το Φως, ο θάνατος την Ζωή, ο άδης τον ουρανό και θα νικήσει στο τέλος η αλήθεια, ο Θεός, και θα συντρίψει το κράτος του άδου, την εξουσία, τον Διάβολο και τους αγγέλους αυτού.

Έρχεται σήμερα το άκακο αρνίο της Αποκαλύψεως, Εκείνος που έκλινε ουρανούς και ήλθε στην γή, δια να συναλλαγεί με το ανθρώπινο γένος, να σχίσει το χειρόγραφο των αμαρτιών αυτού και να το ανυψώσει στην άνω Ιερουσαλήμ με το θείο Πάθος Του.

Έρχεται σήμερα στην αγία Πόλη Σιών ο Βασιλεύς των ουρανών, Εκείνος πού δεν ήλθε να ιδρύσει επίγειο βασιλεία, αλλά ουράνιο και της οποίας βασιλείας αυτού «ουκ έστι τέλος».

Έρχεται σήμερα μετά των μαθητών του στην αγία Πόλη Σιών, ο γεννηθείς προ των αιώνων και εκ της Παρθένου Μαρίας σαρκωθείς, έρχεται καθήμενος επί πώλου όνου, και ο λαός, που είδε αλλά και άκουσε περί των θαυμάτων Του, τον επευφημεί επισείοντας κλάδους φοινίκων και ψάλλει δόξα στον Θεό.

Έρχεται σήμερα στην πόλη των δακρύων του Αβραάμ, του Ισαάκ, του Ιακώβ, του Μωυσέως, και των Βασιλέων, Δαυίδ, και Σολομώντος, στην Αγία Πόλη ο Δρακί έχων την πάσα κτίση, η άκρα ταπείνωση, ο Θεάνθρωπος Ιησούς.

Έρχεται σήμερα στην Αγία Πόλη Σιών, ο Θεός των όλων και Κύριος, και ο λαός στρώνει στο δρόμο Του ιμάτια σε ένδειξη σεβασμού, και κρατά στα χέρια του μυρτιές και δάφνες σύμβολα θανάτου, νίκης και θριάμβου.

Έρχεται σήμερα, ο ¶γιος και Μόνος Αναμάρτητος στην αγία Πόλη και δονείται η ατμόσφαιρα από αλαλαγμούς, από παιδικές φωνές και από τους ύμνους του λαού, λέγοντας «χαίρε ο Βασιλεύς των βασιλευόντων και Κύριος των κυριευόντων».

Έρχεται σήμερα στην Πόλη των Προφητών, ο Μεσσίας Χριστός, και οι λόγοι του Μεγάλου προφήτου επαναλαμβάνονται δια του στόματος του λαού: «ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ». «Δόξα στον Θεό, ευλογημένος αυτός που έρχεται σταλμένος από τον Κύριο. Ευλογημένος ο βασιλεύς του Ισραήλ».

Έρχεται σήμερα Εκείνος, πού είπε ο Θεός στον Αδάμ και δεν πρόκειται βέβαια να στήσει θρόνο στη γή από χρυσάφι, ούτε να βάλει στέμμα φτιαγμένο από δάκρυα και αίμα. Θρόνος Του θα είναι των ανθρώπων οι ψυχές, και πόθος Του το κράτος της ειρήνης".

 

Χαρακτηριστικό έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των Εκκλησιών με βάγια, ενώ μετά τη λειτουργία ο παπάς ευλογεί και δίνει στους πιστούς σταυρούς από βάγια και μικρά κλαδάκια ελιάς, τα οποία φυλάττουμε στα εικονίσματα, ή οπουδήποτε αλλού, για ευλογία (στα καΐκια, πλοία, αυτοκίνητα, κλπ). Την Κυριακή των Βαΐων είναι έθιμο να τρώμε ψάρι.

Οι Ναοί, από το μεσημέρι της Κυριακής, παίρνουν πένθιμη όψη, όπου επικρατεί, κατά το Πατινιώτικο τυπικό, το βυσσινί χρώμα (Αίμα Χριστού). Το βυσσινί, σύμβολο πένθους, κυριαρχεί παντού. Πένθος και σεβασμός προς τον «Ερχόμενον».

 

 

Η ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΤΟΥ ΝΥΜΦΙΟΥ  (Κυριακή 24.4.2016)

«Ιδού ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός…»

Το εσπέρας της Κυριακής ετελέσθη η Ακολουθία του Νυμφίου. Ο Μητροπολίτης μας κ.Παΐσιος χοροστάτησε στον ενοριακό Ι.Ναό Σωτήρος Χριστού Λέρου.

Κατανυκτική η Ακολουθία του Νυμφίου, ιδίως όταν έσβησαν τα φώτα των Ναών και άναβαν μόνο τα κεράκια των πιστών. «Τα πάθη τα σεπτά η παρούσα ημέρα, ως φώτα σωστικά, ανατέλλει των κόσμω».

 

 

 

ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ  (25.4.2016)

Η Μεγάλη Δευτέρα είναι για την Εκκλησία αφορμή να θυμηθούμε τον Ιωσήφ.

Την Μεγάλη Δευτέρα κυριαρχούν δύο γεγονότα:

α) Η ζωή του Ιωσήφ, του 11ου γιού του Πατριάρχη Ιακώβ. Ο Ιωσήφ προεικονίζει με την περιπέτειά του (που πουλήθηκε σκλάβος στην Αίγυπτο) τον ίδιο τον Χριστό και το πάθος Του. Ο Δίκαιος Ιωσήφ υπήρξε αδάμας αρετής, γιΆ αυτό και ο Ιακώβ τον ξεχώριζε από τα άλλα παιδιά του. Τα αδέλφια του, που τον μισούσαν, σχεδιάζουν να τον βγάλουν από την μέση. Αρχικά τον έριξαν σΆ ένα λάκκο, κιΆ έπειτα αποφάσισαν να τον πουλήσουν σε κάποιους Ισμαηλίτες αντί 30 νομισμάτων, κι έτσι φεύγει στην Αίγυπτο ως δούλος. Στην Αίγυπτο πουλήθηκε στον αρχιμάγειρα του Φαραώ, Πετεφρή. Από την ώρα που μπήκε στο σπίτι του Πετεφρή «ευλόγησεν Κύριος τον οίκον του Αιγυπτίου δια Ιωσήφ…». Ο νεαρός Ιωσήφ κέρδισε την εύνοια του κυρίου του και σε σύντομο χρόνο ανήλθε στο αξίωμα του αντιβασιλέως της Αιγύπτου! Στη  μεγάλη αυτή θέση τον βρήκαν τα αδέλφια του και ο γέροντας πατέρας του. Έτσι, όπως τονίζει ο υμνογράφος: «ο σώφρων και σεμνός Ιωσήφ παρουσιάστηκε δίκαιος ηγεμόνας και τροφοδότης του λαού, πόσο καλή θημωνιά, πόσο ωραίος είναι ο σωρός των καλών έργων!».

β) Το περιστατικό της άκαρπης συκιάς που ξέρανε ο Χριστός (Ματθ. 21, 18-22):
Συμβολίζει την Συναγωγή των Εβραίων και γενικά την ζωή του Ισραηλιτικού λαού που ήταν άκαρποι από καλά έργα.

Η Εκκλησία, προβάλλοντας το υπόδειγμα του Ιωσήφ, μας δείχνει το ήθος της, που δεν είναι άλλο από την προσπάθεια απόκτησης της εσωτερικής ελευθερίας, και τον παραλληλίζει με τον Χριστό.

Το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας, κατά την Θ.Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, ο Μητροπολίτης μας κ.Παΐσιος χοροστάτησε στον Ι.Ν.Αγίων Τεσσαράκοντα Μαρτύρων Αλίντων Λέρου. Κατανυκτικά έψαλλαν οι ιεροψάλτες και ο εφημέριος του Ναού πρωτ. Μάξιμος Λιβανός, με την μελωδική και βροντερή φωνή του αποδίδοντας τα τροπάρια των Αίνων με τη λέρικη χροιά.

«Τον νυμφώνα Σου βλέπω, Σωτήρ μου Κεκοσμημένον…».

Το βράδυ της Μεγάλης Δευτέρας, κατά την Ακολουθία του Νυμφίου, ο Μητροπολίτης εχοροστάτησε στον ενοριακό Ι.Ν.Αγίων Τεσσαράκοντα Λέρου.

 

 

ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ – TΩΝ 10 ΠΑΡΘΕΝΩΝ  (26.4.2016)

«Την Αγίαν και Μεγάλην Τρίτην, της των Δέκα Παρθένων παραβολής, της εκ του Ιερού Ευαγγελίου μνείαν ποιούμεθα».

Την Μεγάλη Τρίτη ζούμε δύο παραβολές:

α) Των δέκα παρθένων (Ματθ. 25,1-13), που μας διδάσκει να είμαστε έτοιμοι και γεμάτοι από πίστη και φιλανθρωπία.

β) Των Ταλάντων (Ματθ. 25,14-30), που μας διδάσκει να είμαστε εργατικοί και πρέπει να καλλιεργούμε και να αυξήσουμε τα πνευματικά μας χαρίσματα.

Η παραβολή των 10 παρθένων, που διαβάζεται την Μ.Τρίτη, έρχεται να τονίσει ότι ο Νυμφίος Χριστός έρχεται την εβδομάδα αυτή, για να μπει θριαμβευτικά στον Νυμφώνα του Ουρανού. Η παραβολή αυτή μιλάει για όσα πρόκειται να συμβούν σχετικά με την Βασιλεία των Ουρανών και θα είναι όμοια με εκείνα που συνέβησαν στις 10 παρθένες. Κατά την συνήθεια της εποχής, λοιπόν, οι 10 παρθένες βγήκαν έξω μέσα στη νύχτα με τα φανάρια τους και περίμενα να υποδεχθούν τον Νυμφίο. Οι ώρες όμως περνούσαν και ο Νυμφίος αργούσε να φανεί. Τα φανάρια τους έσβησαν και οι παρθένες αποκοιμήθηκαν. Τότε ξαφνικά μέσα στη νύχτα ακούστηκε μια φωνή να λέει: «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται…» και όλες ξύπνησαν αμέσως. Όμως μόνο οι πέντε (φρόνιμες) άναψαν τις λαμπάδες τους και ήταν έτοιμες για την υποδοχή, προβάλλοντας δηλαδή το φως των καλών τους έργων. Οι άλλες πέντε (μωρές), ζητούσαν να πάρουν λάδι από τις φρόνιμες, μα το λάδι δεν έφθανε και τότε έφυγαν για να αγοράσουν λάδι. Εν τω μεταξύ, έφθασε ο Νυμφίος, και οι πέντε φρόνιμες παρθένες μπαίνουν μαζί Του στο Νυμφώνα. Μετά από λίγη ώρα έφθασαν και οι άλλες πέντε, μα ήταν ήδη αργά, η πόρτα είχε κλείσει. Κλείσθηκαν για πάντα έξω από την πόρτα του Παραδείσου. ΓιΆ αυτό ο Κύριος μας τονίζει: «Γρηγορείτε».

Επίσης, η Μεγάλη Τρίτη είναι για την Εκκλησία αφορμή να θυμηθούμε την παραβολή των ταλάντων. Κάποιος άρχοντας πραγματοποιεί ένα μακρινό ταξίδι, και πριν φύγει μοιράζει στους δούλους του τμήματα από την περιουσία του. Στον ένα δίνει πέντε τάλαντα, στον άλλο δύο, στον τρίτο ένα. Μετά την επιστροφή του οι δούλοι του δίνουν λογαριασμό. Αυτός που πήρε πέντε τάλαντα, εργάστηκε και παραδίδει συνολικά δέκα, αυτό που πήρε δύο παραδίδει τέσσερα, ενώ αυτός που πήρε ένα, το επιστρέφει, διότι θεωρεί ότι ο κύριος του είναι σκληρός και θέλει να θερίσει εκεί που δεν έσπειρε. Τότε ο άρχοντας διατάσσει να του πάρουν το τάλαντο και να το δώσουν σ' αυτόν που έχει τα δέκα και να τον τιμωρήσουν, αποκόπτοντάς τον ουσιαστικά από την κοινωνία με τους άλλους!

Η Εκκλησία προτείνει στον άνθρωπο να συνειδητοποιήσει πως ότι ξεχωριστό έχει, του δόθηκε από τον Θεό για να το καλλιεργήσει προς όφελος δικό του, αλλά κυρίως, προς όφελος των άλλων.

Το πρωί της Μ.Τρίτης, κατά την Θ.Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, ο Μητροπολίτης εχοροστάτησε στον Ι.Ν.Αγίου Νικολάου Λακκίου Λέρου, ενώ το βράδυ της Μ.Τρίτης, κατά την Ακολουθία του Νυμφίου στον Ι.Ν.Αγίας Μαρίνης, όπου με κατάνυξη η χορωδία του Ναού απέδωσε τους ύμνους καθώς και το τροπάριο της Κασσιανής. «Κύριε η εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσα γυνή…».

 

 

ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ – Της αλειψάσης τον Κύριον μύρω  (27.4.2016)

«Σε τον της Παρθένου Υιόν, πόρνη επιγνούσα θεόν…»

Την Μεγάλη Τετάρτη η Εκκλησία μνημονεύει την πόρνη γυναίκα που αλείφει με μύρο τον Χριστό. Η πράξη αυτή της γυναίκας δείχνει την αγάπη και την ταπείνωσή της.

Το γεγονός διαδραματίσθηκε λίγο πριν το πάθος του Κυρίου, στο σπίτι του Σίμωνα Φαρισαίου, όπου είχε προσέλθει να συμφάγει μαζί του ο Ιησούς. Ξαφνικά άνοιξε η πόρτα, και μια νέα γυναίκα εμφανίστηκε κρατώντας στα χέρια της ένα αλαβάστρινο βάζο με μύρο, πλησίασε τον Ιησού και με ανείπωτη συγκίνηση αδειάζει το πολύτιμο μύρο στα πόδια Του και τα σκουπίζει με τα μαλλιά της. Ήταν τόσο αμαρτωλή, που και μόνο η παρουσία της προκαλούσε απέχθεια. Ασφαλώς θα είχε πολλά να πει η μετανοούσα αυτή γυναίκα μπροστά στο Χριστό, που συγχωρεί όλες τις αμαρτίες, όμως σταματά εδώ και σιωπά. Μόνο τα μάτια της τρέχουν ασταμάτητα με δάκρυα μετανοίας. Από το στόμα του Ιησού άκουσε ότι «αφέωνται αι αμαρτίαι αυτής αι πολλαί, ότι ηγάπησε πολύ».

Την Μεγάλη Τετάρτη τελείται το Μυστήριο του Ιερού Ευχελαίου σε όλες τις Ενορίες.

Εντυπωσιακή είναι η προσέλευση του κόσμου, μικρών και μεγάλων, οι οποίοι παρηκολούθησαν με ευλάβεια το ¶γιο Μυστήριο και στο τέλος εχρήσθησαν από τους ιερείς μας.

Ο Μητροπολίτης μας ετέλεσε την Ακολουθία του Ιερού Ευχελαίου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Λακκίου Λέρου, ενώ το βράδι την ΑκολουθίαΌρθρου της Μεγ.Πέμπτης στον Ι.Ναό Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου Λέρου.

 

 

ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ - Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ   (28.4.2016)

Την Αγία και Μεγάλη Πέμπτη εορτάζουμε τον Ιερό Νιπτήρα, το Μυστικό Δείπνο, την υπερφυά Προσευχή και την Προδοσία. Τις τέσσερις αυτές πράξεις μας προβάλλει η Αγία μας Εκκλησία, οι οποίες έγιναν η μία μετά την άλλη το ίδιο βράδυ.

Ο Ιησούς σκύβει και πλένει τα πόδια των μαθητών του, ταπεινά σαν δούλος, ψιθυρίζοντας «ουκ ήλθον διακονηθήναι, αλλά διακονήσαι».

Έπειτα, στο «Μυστικό Δείπνο», ο Χριστός συντρώγει με τους μαθητές Του. Εκεί έγινε η παράδοση των φρικτών Μυστηρίων, η προσφορά της Θείας Κοινωνίας στους ανθρώπους. «Τούτο εστί το Σώμα μου το υπέρ υμών διδόμενον· τούτο ποιείτε εις την εμήν ανάμνησιν· ωσαύτως και το ποτήριον μετά το δειπνήσαι λέγων· τούτο το ποτήριον η καινή διαθήκη εν τω αίματί μου, το υπέρ υμών εκχυνόμενον...». Τους λέει ότι θα σταυρωθεί και ότι κάποιος θα τον προδώσει.

Έπειτα ο Ιησούς, μέσα στο σκοτάδι της νύχτας εκείνης, πηγαίνει στο όρος των Ελαιών με τους μαθητές του και προσεύχεται γεμάτος αγωνία. «Πάτερ, ει βούλει παρενεγκείν τούτο το ποτήριον απ᾿ εμού· πλην μη το θέλημά μου, αλλά το σον γινέσθω». Πατέρα, αν θέλεις, απομάκρυνε αυτό το ποτήρι από εμένα. Όμως όχι το θέλημά μου, αλλά το δικό σου να γίνει. Φανερώθηκε τότε σΆ Αυτόν άγγελος από τον ουρανό που τον ενίσχυε.  Και επειδή έπεσε σε αγωνία, εντονότερα προσευχόταν. Και έγινε ο ιδρώτας του σαν θρόμβοι αίματος που κατέβαιναν στη γη…

Τέλος, ακολουθεί το γεγονός της προδοσίας του Ιούδα. Έχει πολλές προδοσίες να παρουσιάσει η ιστορία, καμία όμως δεν μπορεί να συγκριθεί σε κακότητα και δολιότητα, με εκείνη που διέπραξε ο μαθητής του Ιησού, ο Ιούδας, ο οποίος για 30 αργύρια, έγινε σύμβολο κακίας, αχαριστίας και διεφθαρμένης ψυχής.

Την Μεγάλη Πέμπτη, το πρωί γίνεται ο Εσπερινός και η Θεία Λειτουργία σε όλους τους Ιερούς Ναούς. Γεμάτες οι Εκκλησίες μας. Όλοι οι πιστοί σήμερα μιμούνται τους μαθητές του Χριστού μας. Λαμβάνουν το Σώμα και το Αίμα Του.

Ο Μητροπολίτης μας ετέλεσε τον Εσπερινό μετά της Θείας Λειτουργίας του Μεγ.Βασιλείου στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Λέρου.

Από την Μεγάλη Πέμπτη, αρχίζουν κυρίως τα πασχαλινά έθιμα.

Από το πρωί οι νοικοκυρές καταγίνονται με το ζύμωμα. Ζυμώνουν τυρόπιτες, κουλουράκια, τσουρέκια και τις κουλούρες της Λαμπρής, με διάφορα μυρωδικά και τις στολίζουν με ξηρούς καρπούς και με στολίδια από ζυμάρι.

Βασική ασχολία της ημέρας είναι και το βάψιμο των αυγών. Πάσχα δίχως κόκκινα αυγά δε γίνεται. Για αυτό και η Μεγάλη Πέμπτη λέγεται επίσης και «Κόκκινη Πέμπτη».

Τοπικό έθιμο είναι και «οι Λαμπρές». Μικροί και μεγάλοι από όλες τις Ενορίες, κρατώντας σημαίες και λάβαρα, βγαίνουν στις εξοχές και μαζεύουν «λαμπρές», ένα ωραίο αρωματικό λουλούδι χρώματος μώβ, που ανθίζει αυτή την εποχή, και το σκορπίζουν στις πλατείες, στους δρόμους και στις αυλές των Ναών.

 

"ΛΑΜΠΡΕΣ" ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΗΣ Μ.ΠΕΜΠΤΗΣ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ

 

ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ "ΛΑΜΠΡΕΣ" ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

Την Μεγάλη Πέμπτη, τελείται η Ακολουθία των Παθών, διαβάζονται τα δώδεκα Ευαγγέλια, γίνεται η τελετή της Σταύρωσης του Χριστού, και σε όλες τις Ενορίες γίνεται ο στολισμός των Επιταφίων. Η συγκίνηση της λαϊκής ψυχής για το θείο δράμα κορυφώνεται. «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, ο εν ύδασι την γην κρεμάσας…»

ΤΟ ΣΤΟΛΙΣΜΑ ΤΟΥ ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ ΤΗΝ ΜΕΓ.ΠΕΜΠΤΗ ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ

Κατά το έθιμο, γυναίκες μαυροφορεμένες, σε όλες τις Ενορίες, διανυκτερεύουν στην εκκλησία, ξενυχτούν, φυλάγουν και μοιρολογούν το Χριστό, όπως συνηθίζουν να κάνουν για κάθε αγαπημένο τους νεκρό. «Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα….».

 

"ΤΟ ΜΟΙΡΟΛΟΪ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ" ΣΤΗΝ ΕΝΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ ΤΟ ΒΡΑΔΙ ΤΗΣ Μ.ΠΕΜΠΤΗΣ

 

 

Η εξαιρετική ιερότητα των όσων τελούνται στις λειτουργίες της Μεγάλης Πέμπτης και της Μεγάλης Παρασκευής, προσδίδει ξεχωριστή θεία δύναμη.

 

ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – Η ΤΑΦΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ   (29.4.2016)

Η Μεγάλη Παρασκευή, είναι ημέρα απόλυτης αργίας και νηστείας. Σχεδόν ολόκληρη η μέρα, αφιερώνεται στην Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου και στην Ακολουθία του Επιταφίου.

Από τα ξημερώματα, άνδρες και γυναίκες, με τα θυμιατά και με λουλούδια μυρωδάτα ανεβαίνουν σιωπηλά το δρόμο των κοιμητηρίων. Εκεί οι Ιερείς με μαύρο πετραχήλι από τάφο σε τάφο ψάλλουν τρισάγια και μακαρίζουν τους κεκοιμημένους αδελφούς μας και οι συγγενείς συνέχεια μοιρολογούν και κλαίνε λέγοντες «Θεός συχωρέσει σας».

Την Μεγάλη Παρασκευή το πρωί οι καμπάνες των Ναών κτυπούν πένθιμα, με τον ξεχωριστό ήχο της καμπάνας αναγγέλουν τον θάνατο του Θείου Λυτρωτού και καλούν τους πιστούς για την Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών και του Μεγάλου Εσπερινού της Αποκαθήλωσης.

Συγκινητική είναι η προσέλευση των πιστών στις Ενορίες τους για να παρακολουθήσουν το Μέγα Δράμα και να προσκυνήσουν τον Θεάνθρωπο Ιησού εντός του Τάφου, ψάλλοντες τον συγκλονιστικό ύμνο «Δος μοι τούτον τον Ξένον, ον η Μήτηρ ορώσα νεκρωθέντα εβόα… Ω Υιε και Θεέ μου, ει και τα σπλάχαν τιτρώσκομαι και καρδίαν σπαράττομαι, νεκρόν Σε καθορώσα, αλλά τη ση αναστάσει θαρρούσα μεγαλύνω».

Ο λαός ζει με κατάνυξη το θείο δράμα. Η έντονη του επιθυμία να συμμετάσχει στο πάθος του Κυρίου, διαφαίνεται και από κάποιες απλές, ωστόσο χαρακτηριστικές του πράξεις, τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Είναι έθιμο να πίνουν ξύδι για να δείξουν την αγάπη τους στο Χριστό, που τον πότισαν ξύδι.

Το μεσημέρι της Μεγάλης Παρασκευής, γίνεται η Αποκαθήλωση και εκτίθεται σε προσκύνημα η χρυσοΰφαντη παράσταση του νεκρού Ιησού.

 

ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΗ ΣΤΟΝ Ι.ΜΗΤΡ.ΝΑΟ "ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ" ΛΕΡΟΥ

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΕΩΣ ΣΤΟΝ Ι.Μ.Ν.ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ

 

 

Βάσει του προγράμματος της Ιεράς Μητροπόλεως, την Μεγάλη Παρασκευή στις 12 το μεσημέρι ο Μητροπολίτης ετέλεσε την Ακολουθία της Αποκαθηλώσεως στον Ι.Μητρ.Ναό του Ευαγγελισμού Λέρου και στις 2 το μεσημέρι στην Παναγία του Κάστρου.

Οι Λεριοί και οι Λεριές ανεβαίνουν σιωπηλά στο «Ιερό Παλλάδιο» και μαζί με τους επισκέπτες του νησιού σιγοψάλλουν:  «Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου τέκνον, που έδυ σου το κάλλος;».

Στον κατάμεστο από κόσμο χώρο, στα «πεντένια» του Κάστρου, έλαβε χώρα με ευλάβεια και κατάνυξη η Αποκαθήλωση. Παρέστησαν οι πολιτικές και στρατιωτικές Αρχές και πλήθος κόσμου και παρακολούθησαν με συγκίνηση την αποκορύφωση του θείου δράματος.

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΚΑΘΗΛΩΣΕΩΣ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΟ

 

 

Στις 3 το απόγευμα πραγματοποιήθηκε η περιφορά των Επιταφίων των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων και του 588ΤΕ, ενώ στις 9 το βράδυ η περιφορά των Επιταφίων όλων των Ενοριών.

Εντυπωσιακή ήταν και φέτος η συνάντηση στην κεντρική πλατεία Πλατάνου των τριών επιταφίων των Ενοριών της Αγίας Μαρίνης, του Ευαγγελισμού και Σωτήρος Χριστού. Κατά την παράδοση έγινε και το έθιμο της «υψώσεως των Επιταφίων».

Οι επιτάφιοι επέστρεψαν στους Ναούς, όπου οι πιστοί πέρασαν κάτω από αυτούς κάνοντας ευχές και παρακαλούν το «εσφαγμένο αρνίο της αποκαλύψεως» υπέρ υγείας και θείας βοηθείας των ξενιτεμένων τους.

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΕΠΙΤΑΦΙΩΝ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΑΝΟ

 

 

Η Ιερά Ακολουθία του Όρθρου του Μεγάλου Σαββάτου τελείωσε με την απόθεση του Σώματος του Σωτήρος Χριστού επάνω στην Αγία Τράπεζα και διαβάζεται η προφητεία του Ιεζεκιήλ, ο Απόστολος προς Κορινθίους «και γαρ το Πάσχα ημών, υπέρ ημών ετύθη Χριστός» και αναγιγνώσκεται το Ευαγγέλιο «τη επαύριον ήτις εστί…  σφραγίσαντες τον λίθον μετά της κουστωδίας», όπου οι Ιερείς ευλογούν τον λαόν και εύχονται «Καλή Ανάσταση» στους ντόπιους και επισκέπτες του νησιού.

 

ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ – «ΔΕΥΤΕ ΛΑΒΕΤΕ ΦΩΣ» - Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ  (30.4.2016)

Ο Μέγας Εσπερινός και η Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, είναι η προαναγγελία του μεγάλου γεγονότος της Ανάστασης.

Ο ύμνος «τον Κύριον υμνείται…», που ψάλλεται, προκαλεί ρίγη συγκίνησης στους πιστούς, οι οποίοι ανταπαντούν «και υπερυψούται εις πάντας τους αιώνας».

Το «ανάστα ο Θεός» που ψάλλει ο ιερεύς σκορπίζοντας δαφνόφυλλα και ο μεγάλος «σεισμός» με κροτίδες από τα παιδιά και κτυπήματα των στασιδιών από τους πιστούς, δίδει το μήνυμα της Ανάστασης. Όλοι στη συνέχεια προσέρχονται στο Ποτήριο της Ζωής.

Εντυπωσιακός ο θόρυβος του «σεισμού» στην ενορία του Χριστού το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, έθιμο από τα χρόνια της σκλαβιάς, όταν οι υπόδουλοι στους διάφορους κατακτητές Λεριοί, με αυτό τον τρόπο, αυτή την ημέρα, ετοιμάζονταν για την εθνική εξέγερση.

Το μεσημέρι στις 12 οι καμπάνες όλων των Ενοριών κτυπούν χαρμόσυνα. Κροτίδες, φωτοβολίδες και χαρούμενες ευχές ενώνονται με την καταπράσινη και μυρωδάτη φύση, και δίδουν πλέον τον πανηγυρικό τόνο με τον κελαΐδισμα των πουλιών και την κατάκαρδη ευχή ο ένας προς τον άλλον «Καλή Ανάσταση».

Οι Ναοί πλέον αλλάζουν την αμφίεσή τους. ¶μφια χρυσά στολίζονται παντού, αντικαθιστώντας την πένθιμη στρώση.

Στις 11 το βράδι, με ευθύνη του Δήμου και σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη θα λάβει χώρα, στο λιμάνι του Λακκίου, η τελετή αφίξεως του Αγίου Φωτός. Θα το παραλάβει ο Δήμαρχος Λέρου κ.Μιχαήλ Κόλλιας, όπου και εκείνος με τη σειρά του θα το παραδώσει στον Μητροπολίτη μας.

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΑΦΙΞΕΩΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ Ι.Ν.ΑΓ.ΝΙΚΟΛΑΟΥ

 

 

Λίγο πριν τα μεσάνυχτα το ¶γιο Φώς έχει ήδη μεταλαμπαδευθεί στις αντιπροσωπείες όλων των Ενοριών του νησιού.

Στις 12 το βράδυ οι ιερείς μας ψάλλουν το "Δεύτε λάβετε φως", βγαίνουν με τη λαμπάδα τους αναμμένη από την Ωραία Πύλη και μεταδίδουν φως στους πιστούς. Φωτοπλημμύρα οι λαμπάδες, φωτίζουν τα πρόσωπα των χριστιανών.

"ΔΕΥΤΕ ΛΑΒΕΤΕ ΦΩΣ" ΑΠΟ ΤΟΝ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΑΣ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΣΑΒΒΑΤΟΥ

Στη συνέχεια οι πιστοί βγαίνουν έξω από την εκκλησία, όπου οι ιερείς μας διαβάζουν το Ιερό Ευαγγέλιο της Αναστάσεως και μόλις τελειώσει ψάλλουν το «Χριστός Ανέστη».

"ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ"

Αμέσως μετά αρχίζουν να πέφτουν πυροτεχνήματα και βεγγαλικά, και γίνεται η «καύση του Ιούδα» κατά το έθιμο. Αγκαλιές και φιλιά, χριστιανική χαρά, Λεριοί και επισκέπτες ανταλλάσσουν τον αναστάσιμο χαιρετισμό «Χριστός Ανέστη!».

Μετά την Ανάσταση, και αφού κοινωνήσουν το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, οι πιστοί μεταφέρουν στο σπίτι τους το ¶γιο Φως. Στην είσοδο του σπιτιού τους, στο ανώφλι της πόρτας, κάνουν, με τον καπνό της λαμπάδας, το σχήμα του σταυρού.

Μετά ανάβουν το καντήλι και προσπαθούν να το κρατήσουν αναμμένο όλο το χρόνο. Στη συνέχεια κάθονται στο Πασχαλινό τραπέζι για να φάνε την πατροπαράδοτη μαγειρίτσα (σούπα από αρνίσια ή βοδινά εντόσθια). Τσουγκρίζουν κόκκινα αυγά και τρώνε κουλούρια και τσουρέκια.

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ   (1.5.2016)

Χριστός Ανέστη!

Πάσχα… Η Εορτή των Εορτών!  Και η Πανήγυρις των Πανηγύρεων! Είναι η Ανάστασις του Χριστού!

Οι γυναίκες και μαθήτριες του Χριστού πηγαίνουν με μύρα στον τάφο για να Του προσφέρουν τις ύστατες τιμές της αγάπης τους. Φθάνοντας στον τάφο τον βλέπουν κενό! Και ο λευκοφορεμένος ¶γγελος τους διακηρύττει την Ανάσταση: «Ηγέρθη ο Κύριος!».

Την Κυριακή του Πάσχα, οι ιερείς μας ενδύονται τα πασχαλινά άμφιά τους και με την εικόνα της Αναστάσεως και αναμμένες λαμπάδες με ιερά πομπή πηγαίνουν στον Μητροπολιτικό Ναό, όπου ψάλλεται ο Εσπερινός της Αγάπης και ακούγεται το Αναστάσιμο Ευαγγέλιο «ούσης οψίας τη ημέρα εκείνη τη μια τω Σαββάτω των θυρών κεκλεισμένων», σε πολλές γλώσσες κατά το έθος.

 

 

 

 

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

 

 

Μετά το πέρας του Εσπερινού της Αγάπης, ο Ιερός Κλήρος εμοίρασε το κόκκινο αυγό και ευχήθηκε όπως ο Αναστάς Κύριος πλημμυρίζει στις καρδιές όλων μας το ανέσπερο φως της Αναστάσεώς Του.

Κατόπιν οι Ιερείς μας μετά των Αρχών μετέβησαν στο Ισιδώρειο Γηροκομείο, όπου εκεί αντάλλαξαν ευχές με τους τροφίμους του Ιδρύματος και το προσωπικό.

Ο Δήμαρχος Λέρου κ.Μιχαήλ Κόλιας σε σύντομη προσλαλιά ευχαρίστησε τον Μητροπολίτη, το Δ.Σ. του Ιδρύματος, τον Διευθυντή και το προσωπικό, που με κάθε τρόπο συνδράμουν στην εύρυθμη λειτουργία του Γηροκομείου μας και τόνισε ότι ο Δήμος θα είναι πάντα κοντά στο Ίδρυμα.

H ημερομηνία εορτασμού του Πάσχα, καθορίστηκε από την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο της Βιθυνίας στη Νίκαια, το 325 μ. Χ. Αποφασίστηκε να γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας και μετά το Πάσχα των Ιουδαίων.

Σε πολλά μέρη της Ελλάδας την Κυριακή του Πάσχα ψήνουν το αρνί στη σούβλα, μαζί με το κοκορέτσι. Το αρνί που τρώμε το Πάσχα συμβολίζει τον Χριστό που θυσιάστηκε σαν το αρνί για την σωτηρία όλης της ανθρωπότητας.
Από την Κυριακή του Πάσχα και για 40 ημέρες οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί χαιρετούν ο ένας τον άλλον λέγοντας «Χριστός Ανέστη» και απαντώντας «Αληθώς Ανέστη».

 

Επιμέλεια-Φωτογραφίες-Βίντεο:  Γεώργιος Ι. Χρυσούλης, Γραμματεύς Ιεράς Μητροπόλεως