ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ (9 Απριλίου 2017)

«Η εις Ιερουσαλήμ είσοδος του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού»

 

Η Κυριακή αυτή της Μεγάλης Εβδομάδας ονομάζεται έτσι, γιατί «μετά Βαΐων και κλάδων» έγινε η υποδοχή του Χριστού στα Ιεροσόλυμα.

Ο Χριστός μπαίνει στην πόλη χωρίς την βασιλική πολυτέλεια, καθισμένος επί πώλου όνου, ενώ ο κόσμος και τα μικρά παιδιά, σε μια ατμόσφαιρα χαράς και αγαλλιάσεως, βγήκαν στους δρόμους για να Τον προϋπαντήσουν με ζωηρούς αλαλαγμούς και κρατούν βάγια των φοινίκων. «Ωσαννά τω Υιώ Δαβίδ, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ!». Έτσι εκπληρώθηκε η προφητεία του Δαβίδ «εκ στόματος νηπίων και θηλαζόντων κατηρτίσω αίνον».

Την Κυριακή των Βαΐων, σε όλες τις Ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως ετελέσθη Θεία Λειτουργία, ενώ ο Μητροπολίτης μας κ.Παισιος τέλεσε την Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Σωτήρος Χριστού στη Λέρο.

Στον θείο λόγο του τόνισε τα εξής:

«Κυριακή των Βαΐων σήμερα και ο Κύριος της Δόξης Χριστός, ο Κύριος των Κυριευόντων και Βασιλεύς των Βασιλευόντων, πράος και ταπεινός εισέρχεται στην Αγία Πόλη καθήμενος επί πώλου όνου και ο λαός κράζει και βοά: «ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου».

Εισέρχεται σήμερα στην Αγία Πόλη Σιών το Εσφαγμένο αρνίο της Αποκαλύψεως, ο επί πώλου όνου καθεζόμενος, σφαγιασθήναι και δοθήναι πρός βρώσιν τοις πιστοίς. Αυτό το μέγιστο γεγονός της μεγάλης θυσίας ήταν άγνωστον στους  μαθητές του Μεγάλου Διδασκάλου και Σωτήρος Χριστού.

 

Έρχεται σήμερα πράος, αγαθός και δίκαιος στην αγία Πόλη Σιών, Εκείνος που θα σώσει το ανθρώπινο γένος από την πλάνη, από την φθορά, από την αμαρτία, καθότι δια της αμαρτίας εισήλθε ο θάνατος στον κόσμο, ο θάνατος ο πνευματικός, που είναι ο χωρισμός του ανθρώπου από τον Πλάστη και Δημιουργό.

Έρχεται σήμερα το άκακο αρνίο της Αποκαλύψεως Εκείνος που έκλινε ουρανός και ήλθε στην γή, δια να συναλλαγεί με το ανθρώπινο γένος και να το ανυψώσει στην άνω Ιερουσαλήμ μετά το θείο Πάθος Του.

Έρχεται σήμερα στην αγία Πόλη Σιών ο Βασιλεύς των ουρανών, Εκείνος πού δεν ήλθε να ιδρύσει επίγειο βασιλεία, αλλά ουράνιο και της οποίας βασιλείας αυτού «ουκ έστι τέλος».

Έρχεται σήμερα μετά των μαθητών του στην αγία Πόλη Σιών ο γεννηθείς προ των αιώνων και εκ της Παρθένου Μαρίας σαρκωθείς, καθήμενος επί πώλου όνου, και ο λαός, ο καθήμενος εν σκότει και σκιά θανάτου, που άκουσε το σωτήριο κήρυγμά Του και είδε τα θαύματά Του επί τρία έτη, τον επευφημεί επισείοντας κλάδους φοινίκων και ψάλλει δόξα στον Θεό.

Έρχεται σήμερα στην πόλη των ονείρων του Αβραάμ, του Ισαάκ, του Ιακώβ και των Βασιλέων Δαυίδ, Σολομώντος και των Προφητών στην Αγία Πόλη ο δρακί έχων την πάσα κτίση, η άκρα ταπείνωση, ο Θεάνθρωπος Ιησούς.

Έρχεται σήμερα στην Αγία Πόλη Σιών ο πράος και ταπεινός τη καρδία Θεός των όλων και Κύριος, και ο λαός στρώνει στο διάβα Του ιμάτια σε ένδειξη σεβασμού, και κρατά στα χέρια του μυρτιές, δάφνες και κλάδους ελαίας, σύμβολα θανάτου, νίκης και θριάμβου.

Αγαπητοί μου αδελφοί,

Κι εμείς σήμερα, κατά την αγία αυτή ημέρα της εισόδου του Κυρίου και Θεού μας στην αγία Πόλη, ως ο λαός και τα παιδιά των Ιουδαίων, ως ο νέος Ισραήλ της χάριτος, ας υποδεχθούμε τον Ιησού Χριστό με αγνότητα ψυχής, με ανοικτή καρδιά, με πίστη και ευλάβεια.

Ο Κύριος έρχεται, πραΰς και σώζων, να μπεί στην πνευματική Ιερουσαλήμ, στην ψυχή δηλαδή, ενός εκάστου εξΆ ημών, έρχεται να κατασκηνώσει και να την απαλλάξει από το βαρύ φορτίο της αμαρτίας και του αιωνίου θανάτου, έρχεται να την καταστήσει μέτοχο αιωνίου ζωής και αιωνίου δόξης και μακαριότητας.

Έρχεται και κρούει την θύρα της ψυχής μας, ο ελκώμενος Κύριος σε αυτή την δύσκολη ώρα, που ολόκληρος η ανθρωπότητα βράζει ωσάν ηφαίστειο που δυστυχώς, εάν εκραγεί θα δημιουργήσει πολλαπλά τραύματα, ψυχικά και σωματικά σε ολόκληρη την ανθρωπότητα.

«Ιδού έστηκα επί την θύραν και κρούω, εάν τις ακούση της φωνής μου και ανοίξη την θύραν και εισελεύσομαι πρός αυτόν και δειπνήσω μετΆ αυτού και αυτός μετΆ εμού». Αυτά τα θεία λόγια, δυστυχώς, ο άνθρωπος, ο πωρωμένος στην ψυχή και στο σώμα, δεν τα αντιλαμβάνεται και προπάντων δεν θέλει να ταπεινωθεί, προκειμένου μέσα του να ανάψει η φλόγα της πίστης στον Ιησού Χριστό, στον Σωτήρα και Λυτρωτή.

Ο άνθρωπος, δυστυχώς, αυτής της δήθεν πεπολιτισμένης εποχής ζεί μακριά από την πηγή της σωτηρίας του, την Εκκλησία, ζει και κινείται σε άλλους κόσμους, και, τελικά, η θύρα της ψυχής του είναι ερμητικά κλεισμένη, αλλά και δοσμένη στα του κόσμου τούτου μάταια και ψευδή.

Είναι γεγονός ότι, «ο χθές και σήμερον ο Αυτός και εις τους αιώνας Κύριος», καθήμενος επί πώλου όνου, έρχεται και πάλιν πράος, ταπεινός κατά την αγία αυτή ημέρα της αμωμήτου πίστεώς μας, να σώσει πάσα ανθρώπινη ψυχή και να την οδηγήσει στους κόλπους του Πατρός του εν ουρανοίς.

Έρχεται και σήμερα, με την θεία χάρη Του εκουσίως ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Θεού Πατρός να κατασκηνώσει στην πνευματική Ιερουσαλήμ, ενός εκάστου εξΆ ημών, στην πονεμένη και ταλαιπωρημένη ψυχή μας και να την σώσει από την αμαρτία.

Ας εξέλθουμε, λοιπόν, και εμείς σήμερα να προϋπαντήσουμε τον Κύριο και Θεό μας με μετάνοια ειλικρινή και αγάπη, σείοντες και επισείοντες τα βάγια των φοινίκων και τους κλάδους της ελαίας, κράζοντες και λέγοντες το «ωσαννά εν τοις υψίστοις, ευλογημένος ο ερχόμενος» με όλη την δύναμη της ψυχής μας.

Ας ακολουθήσουμε και εμείς τον Σωτήρα Χριστό και να αγωνιστούμε τον ωραίο της αρετής αγώνα και με την χάρη του Θεανθρώπου  Ιησού να θριαμβεύσουμε. Ο θρίαμβος αυτός είναι ο ωραιότερος και υψηλότερος θρίαμβος, διότι δια του θριάμβου αυτού θα πληρωθεί η καρδιά μας από χαρά και ευφροσύνη και έτσι, με πολλή ψυχική αγαλλίαση, θα πλησιάσουμε να προσκυνήσουμε και τα ¶για Αυτού Πάθη, τον Τίμιο Σταυρό Του, και θα φωτιστούμε από το ανέσπερο Φως της Αναστάσεώς Του».

 

ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

 

 

Χαρακτηριστικό έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των Εκκλησιών με βάγια, ενώ μετά τη λειτουργία ο παπάς ευλογεί και δίνει στους πιστούς σταυρούς από βάγια και μικρά κλαδάκια ελιάς, τα οποία φυλάττουμε στα εικονίσματα, ή οπουδήποτε αλλού, για ευλογία (στα καΐκια, πλοία, αυτοκίνητα, κλπ). Την Κυριακή των Βαΐων είναι έθιμο να τρώμε ψάρι.

 

Οι Ναοί, από το μεσημέρι της Κυριακής, παίρνουν πένθιμη όψη, όπου επικρατεί, κατά το Πατινιώτικο τυπικό, το βυσσινί χρώμα (Αίμα Χριστού). Το βυσσινί, σύμβολο πένθους, κυριαρχεί παντού. Πένθος και σεβασμός προς τον «Ερχόμενον».

 

ΣΤΗΝ  ΚΑΛΥΜΝΟ

Ο Θεοφ. Επίσκοπος Στρατονικείας κ. Στέφανος την Κυριακή των Βαΐων τέλεσε την Θεία Λειτουργία  στον Ιερό Ναό Παναγίας Κεχαριτωμένης Χώρας Καλύμνου.

Μετά τη Θ.Λειτουργία έγινε επιμνημόσυνη δέηση στην προτομή του π.Μιχαήλ Τσουγκράνη, πρωτοστάτη της αντίστασης, γνωστού ως Πετροπόλεμου των Καλυμνίων γυναικών, ενάντια στην προσπάθεια των Ιταλών κατακτητών να επιβάλλουν νέο καθεστώς στην Εκκλησία της Δωδεκανήσου.

Παρέστησαν Πολιτικές, Στρατιωτικές Αρχές καί πολύς κόσμος.

Ομιλητής ήταν ο καθ. μουσικής κ.Γεώργιος Χατζηθεοδώρου.

Τιμές απέδωσε η Δημοτική Φιλαρμονική, ενώ στεφάνια κατέθεσε ο κ.Δήμαρχος καί εκπρόσωπος της Βουλής των Ελλήνων.

 

 

 

Επιμέλεια-Φωτογραφίες-Βίντεο:  Γεώργιος Ι. Χρυσούλης, γραμματεύς Ιεράς Μητροπόλεως

Φωτογραφίες: Ν.Μαμάκας - «Αλήθεια FM»