«Όταν θα έλθει ο Θεός επί της γής μετά δόξης και τότε αποδώσει εκάστω κατά τα έργα αυτού»
Αγαπητοί μου αδελφοί,
Η επί γης στρατευομένη του Χριστού Εκκλησία, η μία, αγία, καθολική και αποστολική, από περάτων έως περάτων της οικουμένης, κηρύττει και πιστεύομε πάντες οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί, τις δύο παρουσίες του Κυρίου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού.
Η πρώτη του Κυρίου παρουσία έγινε, όταν ο Μονογενής Υιός και Λόγος του Πατρός, ο Κύριος, «εν μορφή δούλου λαβών εν ομοιώματι ανθρώπου γενόμενος ως άνθρωπος», «επί της γής ώφθη και τοις ανθρώποις συνανεστράφην, γεννηθείς εκ Πνεύματος Αγίου, και Μαρίας της αειπαρθένου». Τότε δια Ιησού Χριστού ξεχύθηκε το άπειρο έλεος του Θεού Πατρός «η θεία χάρις η πάντοτε τα ασθενή θεραπεύουσα και τα ελλείποντα αναπληρούσα». Η πρώτη του Κυρίου Ιησού Χριστού παρουσία επί της γής ήταν παρουσία σωτηρίας του ανθρωπίνου γένους. «Ούκ ήλθον ίνα κρίνω τον κόσμον, αλλ’ ίνα σωθή δι’ εμού ο κόσμος».
Η δεύτερη του Κυρίου παρουσία, κατά την οποίαν πρόκειται να έλθη κατά το τέλος του πρόσκαιρου αυτού κόσμου, εν τη δόξη αυτού, «ίνα κρίνη ζώντας και νεκρούς», ως καταγράφεται στο Σύμβολο της Πίστεώς μας. Η παρουσία του Κυρίου Ιησού, ως Δικαίου Κριτού, θα είναι παρουσία δικαίας κρίσεως και ανταποδόσεως. Τότε, «βίβλοι ανοιγήσονται και τα κρυφά δημοσιεύονται».
Ο Κύριος των κυριευόντων και Βασιλεύς των βασιλευόντων, κατά την Δευτέρα Αυτού Παρουσία, θα δείξει και θα δοξάσει τους ελεήμονας, τους πιστούς και ενάρετους εκείνους των ανθρώπων, τους οποίους και θα δικαιώσει δια τις πράξεις και τα έργα της αγάπης τους. «Δεύτε οι ευλογημένοι του πατρός μου κληρονομήσατε την ητοιμασμένη υμίν βασιλεία από καταβολής κόσμου».
Και ο Απόστολος των Εθνών Ουρανοβάμων, Θείος Παύλος λέγει, προς Κορινθίους, «οφθαλμός ούκ είδε και ούς ουκ ήκουσε και επί καρδίαν ανθρώπου ούκ ανέβη, ά ητοίμασεν, ο Θεός τοις αγαπώσιν αυτόν».
Ο Θεός θα κατακρίνει και θα καταδικάσει τους ανελεήμονας, τους αδίκους, αμαρτωλούς και αμετανόητους εκείνους των ανθρώπων, οι οποίοι παράκουσαν την θεία φωνή, και δεν έδωσα αγάπη στον άνθρωπο και έμειναν σκληροί και απάνθρωποι. Αυτοί θα ακούσουν εκείνο το σκληρό, «Αμήν λέγω υμίν εφ’ όσον ούκ εποιήσατε ενί τούτων των ελαχίστων ουδέ εμοί εποιήσατε».
Ο των όλων Κύριος λέγει κατά την επί γής πρώτη παρουσία Του, «πορευθέντες μάθετε τι εστίν, έλεον θέλω και ου θυσίαν». Η ελεημοσύνη είναι καρπός της αγάπης, η δε αγάπη είναι το πλήρωμα όλου του νόμου και των θυσιών και των αρετών. Οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας μας τονίζουν ότι, πάσα αρετή είναι επαινετή και θεοβράβευτος, είναι θυσία ευπρόσδεκτος ενώπιον του Θεού, αλλά η αρετή της ελεημοσύνης είναι υπέρτερη πασών των θυσιών, και πηγή όλων των αγαθών έργων.
Αδελφοί μου,
Κυριακή της Απόκρεω, Κυριακή της κρίσεως σήμερα, και ο σωματικός θάνατος, ο χωρισμός του σώματος από την ψυχή θα έλθει εν νυκτί «μετά ταύτα πάντα θάνατος διαδέχεται», κατά τον Ιωάννη τον Δαμασκηνό, και μετά τον φυσικό θάνατο η κρίσις. Και τότε ο Δίκαιος Κριτής, κατά την Δευτέρα αυτού παρουσία, επί θρόνου δόξης καθήμενος, θα αποδώσει εις έναν έκαστο κατά τα έργα αυτού. «Μακάριοι οι ελεήμονες ότι, αυτοί ελεηθήσονται».
Αυτή την εικόνα της Δευτέρας του Κυρίου παρουσίας πρέπει να έχουμε χαραγμένη στην συνείδησή μας και να υπηρετούμε με έργα και λόγια και με ταπείνωση την μεγάλη αρετή των αρετών, την ελεημοσύνη, ώστε να αξιωθούμε κατά την ημέρα εκείνη την μεγάλη και φωταυγή, όταν θα έλθει πάλιν εν τη δόξη αυτού κρίναι ζώντας και νεκρούς, ο Μέγας Κριτής να ακούσουμε το, «Δεύτε οι ευλογημένοι του Πατρός μου κληρονομήσατε την ητοιμασμένην υμίν βασιλείαν από καταβολής κόσμου». ΑΜΗΝ.
+ Ο Μητροπολίτης Λέρου, Καλύμνου και Αστυπαλαίας Παΐσιος